wtorek, 20 czerwca 2017

WYNIKI ANIKIET PRZEPROWADZONYCH W RAMACH PROJEKTU STYPENDIALNEGO W LATACH 2016/2017


Pierwszą ankietę przeprowadziłam w styczniu. Dotyczyła ona form ochrony przyrody z uwzględnieniem wiedzy ogólnej na jej temat oraz występowania ich w naszym regionie. Niestety wyniki nie były za pozytywne i pokazały problem ochrony przyrody, a mianowicie brak odpowiednich treści w podstawie programowej. Na temat ochrony przyrody uczymy się informacji bardzo ogólnikowych, a ochrona środowiska w XXI wieku stała się bardzo ważnym tematem do dyskusji z powodu skutków ocieplenia klimatu. Młodzież nie zna form ochrony przyrody, praw i obowiązków względem ochrony przyrody. Trochę statystyk. 63% ankietowanych słyszało PO RAZ PIERWSZY o stanowisku dokumentacyjnym, a 37% o obszarze chronionego krajobrazu. 27% nigdy nie była w Parku Narodowym, a 42% w rezerwacie przyrody lub Parku Krajobrazowym. 27% nie wie, gdzie w pobliżu znajduje się jakikolwiek pomnik przyrody. 39% nie brało udziału w wycieczce edukacyjnej do Parku narodowego lub rezerwatu przyrody. Natomiast w pytaniu, w którym mieli podać 2 nazwy gatunków organizmów chronionych w Polsce padały takie odpowiedzi jak panda, niedźwiedź polarny i bambus, a znacząca część stwierdziła, że nie zna. 15% nie zna liczby Parków Narodowych. W następnym pytaniu na szczęście sporadycznie osoby odpowiadały że na terenie powiatu mławskiego mamy Park Narodowy. Około 40% uważa, że mamy Parko Krajobrazowy co z góry mówię też jest nie prawdą. Generalnie co do występowania poszczególnych form ochrony przyrody odpowiedzi były bardzo różne. Takie odpowiedzi, jak najstarszy i najmniejszy Park narodowy wypadły względnie dobrze. Bardzo mało osób wskazało poprawnie 3 rezerwaty przyrody na trenie powiatu mławskiego po ok. 15%. Optymistyczne jest to że ochrona przyrody ma poparcie wśród ankietowanych i uważają, że ochrona przyrody w większości leży w gestii mieszkańców i inicjatywy obywatelskiej. Starają się przyczynić do poprawy stanu środowiska poprzez takie działania jak sadzenie drzew, segregowanie śmieci czy oszczędzanie energii i wody. Osoby wyraziły częściowe zadowolenie z obecnego stanu środowiska przyrodniczego co daje sygnał do działania. Drugą ankietę przeprowadziłam w czerwcu – po wykonaniu projektu. Uważam że wyniki są satysfakcjonujące. Świadomość wśród młodzieży w mojej szkole wzrosła, ale nadal mogłoby być lepiej oczywiście. Teraz średnio połowa  ankietowanych brała udział w realizowaniu mojego projektu poprzez udział w wycieczkach edukacyjnych lub uczestniczenie w lekcjach  na temat ochrony przyrody przeze mnie prowadzonych. Generalnie wyrazili dla poparcie dla projektu i podoba im się propagowanie tego tematu. Znacząco poprawiła znajomość lokalnych obszarów i obiektów chronionych. Ponad połowa dobrze wskazała występujące na naszym terenie formy ochrony przyrody – z czego jestem najbardziej zadowolona – rezerwaty przyrody. Z informacji ogólnych ankietowani odpowiedzieli w 100% poprawnie. Sporadycznie osoby nie słyszały o jakiejś formie ochrony przyrody. Chętniej i poprawnie wskazywały gatunki chronione w tym POLSKIE jak lilia złotogłów czy żbik. Takie odpowiedzi jak panda już nie padały. Podsumowując ankieta pokazała, że świadomość i wiedza na temat ochrony przyrody wzrosła wśród moich kolegów i koleżanek w szkole. Wyniki pokazały, że dzięki projektowi wzrosło zainteresowanie tematem projektu i naszymi lokalnymi zasobami przyrodniczymi – co uważam za sukces mojego projektu. A może ty jesteś zainteresowany wypełnieniem ankiety? Zapraszam do wypełnienia ankiety – dzięki niej możesz sprawdzić swoją znajomość https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2pHYOyQQYv9dfF0wJ4P1Az4mXpUaIpNwTkhxGwY4aqISP0g/viewanalytics

oraz do obejrzenia bloga http://zuzaszlachta.blogspot.com/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Prezentacja

14 czerwca pokazywałam prezentację na temat form ochrony przyrody w szkole. Prezentację widziało 5 klas – 3 klasy z mojego I LO w Mławie, ...