Pierwszą ankietę przeprowadziłam w styczniu. Dotyczyła ona
form ochrony przyrody z uwzględnieniem wiedzy ogólnej na jej temat oraz
występowania ich w naszym regionie. Niestety wyniki nie były za pozytywne i
pokazały problem ochrony przyrody, a mianowicie brak odpowiednich treści w
podstawie programowej. Na temat ochrony przyrody uczymy się informacji bardzo
ogólnikowych, a ochrona środowiska w XXI wieku stała się bardzo ważnym tematem
do dyskusji z powodu skutków ocieplenia klimatu. Młodzież nie zna form ochrony
przyrody, praw i obowiązków względem ochrony przyrody. Trochę statystyk. 63%
ankietowanych słyszało PO RAZ PIERWSZY o stanowisku dokumentacyjnym, a 37% o
obszarze chronionego krajobrazu. 27% nigdy nie była w Parku Narodowym, a 42% w
rezerwacie przyrody lub Parku Krajobrazowym. 27% nie wie, gdzie w pobliżu
znajduje się jakikolwiek pomnik przyrody. 39% nie brało udziału w wycieczce
edukacyjnej do Parku narodowego lub rezerwatu przyrody. Natomiast w pytaniu, w
którym mieli podać 2 nazwy gatunków organizmów chronionych w Polsce padały
takie odpowiedzi jak panda, niedźwiedź polarny i bambus, a znacząca część
stwierdziła, że nie zna. 15% nie zna liczby Parków Narodowych. W następnym
pytaniu na szczęście sporadycznie osoby odpowiadały że na terenie powiatu
mławskiego mamy Park Narodowy. Około 40% uważa, że mamy Parko Krajobrazowy co z
góry mówię też jest nie prawdą. Generalnie co do występowania poszczególnych
form ochrony przyrody odpowiedzi były bardzo różne. Takie odpowiedzi, jak
najstarszy i najmniejszy Park narodowy wypadły względnie dobrze. Bardzo mało
osób wskazało poprawnie 3 rezerwaty przyrody na trenie powiatu mławskiego po
ok. 15%. Optymistyczne jest to że ochrona przyrody ma poparcie wśród
ankietowanych i uważają, że ochrona przyrody w większości leży w gestii
mieszkańców i inicjatywy obywatelskiej. Starają się przyczynić do poprawy stanu
środowiska poprzez takie działania jak sadzenie drzew, segregowanie śmieci czy
oszczędzanie energii i wody. Osoby wyraziły częściowe zadowolenie z obecnego
stanu środowiska przyrodniczego co daje sygnał do działania. Drugą ankietę
przeprowadziłam w czerwcu – po wykonaniu projektu. Uważam że wyniki są
satysfakcjonujące. Świadomość wśród młodzieży w mojej szkole wzrosła, ale nadal
mogłoby być lepiej oczywiście. Teraz średnio połowa ankietowanych brała udział w realizowaniu
mojego projektu poprzez udział w wycieczkach edukacyjnych lub uczestniczenie w
lekcjach na temat ochrony przyrody
przeze mnie prowadzonych. Generalnie wyrazili dla poparcie dla projektu i
podoba im się propagowanie tego tematu. Znacząco poprawiła znajomość lokalnych
obszarów i obiektów chronionych. Ponad połowa dobrze wskazała występujące na
naszym terenie formy ochrony przyrody – z czego jestem najbardziej zadowolona –
rezerwaty przyrody. Z informacji ogólnych ankietowani odpowiedzieli w 100%
poprawnie. Sporadycznie osoby nie słyszały o jakiejś formie ochrony przyrody.
Chętniej i poprawnie wskazywały gatunki chronione w tym POLSKIE jak lilia
złotogłów czy żbik. Takie odpowiedzi jak panda już nie padały. Podsumowując
ankieta pokazała, że świadomość i wiedza na temat ochrony przyrody wzrosła
wśród moich kolegów i koleżanek w szkole. Wyniki pokazały, że dzięki projektowi
wzrosło zainteresowanie tematem projektu i naszymi lokalnymi zasobami
przyrodniczymi – co uważam za sukces mojego projektu. A może ty jesteś
zainteresowany wypełnieniem ankiety? Zapraszam do wypełnienia ankiety – dzięki
niej możesz sprawdzić swoją znajomość https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSe2pHYOyQQYv9dfF0wJ4P1Az4mXpUaIpNwTkhxGwY4aqISP0g/viewanalytics
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Prezentacja
14 czerwca pokazywałam prezentację na temat form ochrony przyrody w szkole. Prezentację widziało 5 klas – 3 klasy z mojego I LO w Mławie, ...
-
Sprawozdania z wycieczki : Klaudia Kurowska Patrycja Chmielewska Zuzanna Szlachta Dominika Burdalska
-
Ładuję...
-
Cześć, zacznę od tego, że najpierw przedstawię jakie formy ochrony przyrody występują w Polsce z podanymi przykładami z okolicy. Według ust...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz